اگرچه صفت سیاه دارای بار معنایی منفی است، اما کارکرد آن به مرور زمان در بعضی از عبارت ها تغییر کرده است. در استفاده روزمره هر موقع بخواهیم از بدی اتفاق و حادثه ای سخن بگوییم از صفت سیاه استفاده می کنیم. اما این کلمه می تواند بار معنایی دیگری نیز داشته باشد. امروزه اکثر افراد جامعه عبارت بلک فرایدی یا به اصطلاح جمعه سیاه را شنیده اند. از هرکدام که بپرسید پاسخی جز حراج فوق العاده نخواهید شنید. این افراد هیچ گاه نمی گویند این عبارت به معنی بدشانسی است یا اینکه در این روز اتفاق فوق العاده بدی افتاده است.

بلک فرایدی نام روزی است که در آن فروشگاه های مختلف سراسر دنیا، تخفیف های فوق العاده ای را بر محصولات خود اعمال کرده و مردم می توانند اجناس را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنند.

در مورد تاریخچه بلک فرایدی اگر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که این مراسم زادگاهش آمریکا می باشد. حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری می باشد که عملا اگر بخواهیم در تقویم آن را مشخص کنیم باید گفت آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و آغاز خرید برای کریسمس و سال نو می باشد.

جمعه سیاه یک روز تعطیل در تقویم آمریکا نیست اما اکثر شرکت ها و ادارات به کارکنان خود این اجازه را می دهند تا در این روز به مرخصی رفته و برای سال نو خرید کنند.

درست است که این رویداد در آمریکا متولد شده است اما مانند بسیاری دیگر از رویدادها و جشن ها که در بین ملت های مختلف رایج می شود، بلک فرایدی نیز توانسته خود را در فرهنگ دیگر کشورهای دنیا وارد کرده و جایگاه خاص خود را پیدا کند.

باید توجه داشته باشیم که کالاهایی که در بلک فرایدی به فروش گذاشته می شوند، دارای تخفیف های فوق العاده ای هستند به همین دلیل از آنجایی که فروشنده های نمی خواهند ضرر مالی داشته باشند، تعداد محصولاتی که دارای تخفیف های فوق العاده ای می باشند محدود است و در همان دقایق اولیه شروع حراج به فروش می رسند. اگر می خواهید یک خرید خوب و به یاد ماندنی در بلک فرایدی داشته باشید، پیشنهاد ما به شما این است که یک هفته قبل از شروع بلک فرایدی، تمامی اجناسی را که نیاز دارید لیست کرده و در زمان شروع حراجی به سرعت به خرید بپردازید. اگر محصولات خود را انتخاب نکرده باشید و تازه هنگامی که حراج جمعه آغاز شده است شما به دنبال انتخاب محصول مورد علاقه خود باشید، باید بگوییم که شکست خواهید خورد و در اغلب موارد نمی توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. زیرا تمام محصولات موجود در بلک فرایدی با سرعتی باورنکردنی به فروش می رسند و فرصتی برای شما باقی نمی ماند.

در ایران همزمان با روز بلک فرایدی در جهان، برخی از فروشگاه های اینترنتی کشور، تخفیف های ویژه ای را برای یک بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته و محصولات خود را به فروش می رسانند. این بازه زمانی برای فروشگاه های مختلف متفاوت می باشد. شما می توانید فروشگاه هایی را مشاهده کنید که تنها یک روز یعنی 24 ساعت حراج جمعه برگزار می کنند، در کنار آن می توانید فروشگاه هایی را ببینید که به مدت 9 روز حراج جمعه دارند. همچنین درصد تخفیف اعمال شده در فروشگاه های مختلف متغییر می باشد. فروشگاهی را پیدا می کنید که تا 80 درصد برای محصولات خود تخفیف قرار داده و از طرف دیگر فروشگاه هایی هستند که ماکسیمم تا 50 درصد بر روی محصولات خود تخفیف اعمال می کنند.

در کشور ما اولین فروشگاه هایی که حراج جمعه یا به اصطلاح بلک فرایدی را اجرا کردند، فروشگاه های بامیلو و دیجی کالا بود. اولین بار فروشگاه بامیلو در سال 1395 اقدام به برگزاری بلک فرایدی نمود. در سال بعد دیجی کالا نیز این تخفیف را بر روی کالاهای خود اعمال کرد. بعد از تجربه موفقی که این دو فروشگاه در حراج جمعه کسب کردند، سایر فروشگاه های آنلاین سطح کشور نیز به برگزاری این تخفیف روی آوردند و هرساله برای بلک فرایدی از قبل برنامه ریزی دقیقی دارند.

با توجه به اینکه برگزاری بلک فرایدی در ایران از سال 2016 شروع شده است، باید گفت که رشد چشمگیری را در برگزاری و استقبال از جانب مردم را شاهد هستیم.

فروشگاه های اینترنتی در این روز با اعمال تخفیف های فوق العاده و ویژه، برگزاری مسابقه و دادن کد تخفیف های خاص، قرعه کشی در بین خریداران بلک فرایدی، سعی دارند تا ضمن فروش بیشتر، فروشگاه خود را نیز تبلیغ کنند و آمار بازدید سایت خود را افزایش دهند.

از جمله فروشگاه های اینترنتی که امسال اقدام به برگزاری بلک فرایدی و حراج جمعه سیاه کرده اند می توان فروشگاه های دیجی کالا، تگ موند، دیجی استایل، بانی مد، خانومی، شیکسون، مدیسه و دلیچی را می توان نام برد.

**مدیسه:

فروشگاه اینترنتی مدیسه حراج جمعه خود را در تاریخ 4آذر آغاز کرد و تا دوشنبه 8 آذر ادامه داشت.

کامنت های صفحه اینستاگرام مدیسه نشان می دهد که کاربران از خریدهای خود راضی بوده اند. شما چه تجربه ای از بلک فرایدی مدیسه داشته اید؟

**شیکسون:

در روز حراج جمعه یا بلک فرایدی هرساله یکی از بزرگترین حراج های اینترنتی در سراسر دنیا رفم می خورد. شیکسون هم در چنداسل اخیر همگام با سراسر دنیا، در این حراجی بزرگ شرکت کرده و فرصتی تکرار نشدنی برای خریداران خود فراهم کرده است. بلک فرایدی شیکسون در روزهای 4و 5 و 6 آذر برگزار شده است.

شیکسون فرصت های حراج جمعه خود را با توضیحات زیر به مشتریانش معرفی کرده است:

هر روز قیمت شش کالا 20 هزار تومان خواهد شد.

در این دو روز از 10 صبح تا 20 شب هر روز قیمت شش کالا به صورت تصادفی به 20 هزارتومان تغییر خواهد کرد، پس حسابی گوش به زنگ باشید و از طریق تلگرام  و اینتساگرام در جریان این تخفیف ها قرار بگیرید.

محصولات 20 هزار تومانی راس ساعت های زوج از طریق اینستاگرام و تلگرام معرفی میشه . فقط راس این ساعات حتما اینستاگرام و تلگرام شیکسون را دنبال کنید و به محض اعلام محصول خریدتون را نهایی کنید. توجه داشته باشید که موجودی های محصولات 20 تومنی محدود هست و در دقایق اولیه تموم میشه .پس باید سرعت عمل بالایی داشته باشید.

شگفت انگیزها یا پیشتهادات ویژه شیکسون:

هر6 ساعت 6 کالا در قسنم پیشنهاد ویژه شیکسون قرار میگیرند که برای این کالاها علاوه بر تخفیف های همیشگی بیش از 20 درصد تخفیف اضافه در نظر گرفته شده است.

ما در این مقاله عین توضیحی که شیکسون در سایت خود در مورد حراج جمعه نوشته بود را برای شما آورده ایم. آیا شما تجربه ای از خرید بلک فرایدی امسال شیکسون دارید؟ نظر خود را در آینه با ما به اشتراک بگذارید.

**بانی مد:

"امسال در سیاه جمعه بانی مد کلی محصول جدید با قیمت های باورنکردنی در انتظارته هر 2 ساعت 96 تخفیف پرهیجان و باحال که فکرشم نمی کنی، پس معطل نکن و این حراج بزرگ رو از دست نده."

جمله ای که خواندید بخشی از تبلیغ بلک فرایدی فروشگاه بانی مد بود. این فروشگاه در بلک فرایدی امسال فوق العاده عمل کرد و سعی در این داشت تا رضایت مشتریان خود را به دست آورد. بانی مد حراج جمعه خود را در تاریخ 4 آذر تا 10 آذر برگزار کرده است.

 از جمله تخفیفاتی که بانی مد در بلک فرایدی امسال در نظر گرفته بود می توان موارد زیر را نام برد:

تخفیف بر روی محصولات تا 80 درصد

برگزاری مسابقه شانس و دادن کارت هدیه به مبلغ 500 هزارتومان به 20نفر.

آیا شما در بلک فرایدی امسال خریدی از بانی مد داشته اید؟ این تجربه خرید خوب بود یا بد؟ در آینه با ما به اشتراک بگذارید.

**خانومی:

با توجه به تنوع فروشگاه‌های اینترنتی، مهم است که بتوانید بهترین فروشگاه را برای خرید در بلک فرایدی انتخاب کنید. یکی از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی که در بلک فرایدی۱۴۰۰بیشترین میزان تخفیف را روی تمام محصولات خود ارائه خواهد کرد، فروشگاه آنلاین خانومی است. فروشگاه خانومی اولین و جامع‌ترین فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبتی است که تمام محصولات خود را به صورت تخصصی جمع‌آوری کرده است. فروشگاه خانومی با ارائه مجموعه‌ای کامل از برندهای مختلف آرایشی و بهداشتی، محصولات خود را بدون واسطه، به‌صورت مستقیم از تولیدکننده تهیه می‌کند. همین موضوع باعث شده که این فروشگاه محصولات خود را با بهترین قیمت به فروش برساند.

خانومی از فروشگاه های اینترنتی پیشگام در برگزاری بلک فرایدی می باشد. خانومی به طور فوق العاده ای امسال زمان بلک فرایدی خود را افزایش داده و در روز های 3 تا 12 آذر حراج جمعه خود را برگزار می کند. دلیل افزایش بازه زمانی بلک فرایدی خانومی این است که از ترافیک سایت خود بکاهد تا مشتریان بتوانند به راحتی خریدهای خود را انجام دهند. کامنت های اینستاگرام خانومی را که بررسی کنید می بینید که مشتریان از تخفیف های اعمال شده و کالاهای عرضه شده در بلک فرایدی بسیار راضی هستند و تنها مشکل آنها هنگ کردن سایت در هنگام خرید و پرداخت است. پشتیبانی خانومی برای رفع این مشکل تلاش بسیاری کرده است.

اگر بخواهیم از تخفیف هایی که فروشگاه خانومی در بلک فرایدی امسال گذاشته است صحبت کنیم، می توانیم موارد زیر را نام ببریم.

هر روز 100 کالا با تخفیف ویژه در حراج جمعه خانومی عرضه می شود.

شما می توانید محصولات مراقبت صورت و دورچشم را تا 70 درصد تخفیف، محصولات پاک کننده و شوینده و اسکراب را تا 60 درصد تخفیف، محصولات آرایشی را تا 50 درصد تخفیف، محصولات مراقبت مو را تا 60 درصد تخفیف، ماسک صورت را تا 50 درصد تخفیف، عطر و رایحه را تا 60 درصد تخفیف خریداری کنید.

همچنین خانومی روی محصولات برندهای خاص هم تخفیف ویژه گذاشته است. شما می توانید محصولات فیس دوکس را تا 70 درصد تخفیف خریداری کنید. محصولات نئودرم را تا 60 درصد تخفیف، محصولات عارضی را تا 60 درصد تخفیف، محصولات دکتر ژیلا را تا 50 درصد تخفیف، محصولات آرایشی شون(schon)را تا 50 درصد تخفیف، محصولات مورینگا را تا 70 درصد تخفیف، محصولات تاپ شاپ را تا 50 درصد تخفیف، محصولات فارماسریز را تا 30 درصد تخفیف، محصولات الیوکس را تا 60 درصد تخفیف، کرم ژوت را تا 70 درصد، الی ژن را تا 70 درصد، آدرا را تا 70 درصد، میکوآ را تا 55 درصد، مدیلن را تا 70 درصد، سی گل را تا 35 درصد، هیدرودرم را می توانید تا 70 درصد تخفیف در بلک فرایدی خانومی خریداری کنید.

محصولات ساین اسکین تا 60درصد، محصولات مورینگا تا 70 درصد و محصولات لافارر تا 70درصد شامل تخفیف حراج جمعه سیاه شده اند.

اگر سایت خانومی را بررسی کرده باشید می توانید پیشنهاد خوبی برای انتخاب بهتر محصولات آرایشی و بهداشتی را مشاهده کنید. در ادامه از راهنمایی که خانومی برای انتخاب محصولات در سایت خود نوشته است، استفاده خواهیم کرد.

*محصولات برند پریم

برند پریم یکی از برندهای عرضه شده توسط شرکت لابراتوار دکتر اخوی است. این برند با طراحی و تولید محصولات آرایشی و مراقبتی با کیفیتی در سطح بین المللی، در مدت کوتاهی تبدیل به یکی از بهترین برندهای ایرانی شده است. از جمله محصولات پریم می توان به محصولات پاک کننده آرایش، محصولات ضدچروک، محصولات تامین کننده ویتامین ث، محصولات مراقبت از مو و ... اشاره کرد.

*محصولات برند مای

برند مای یکی از برندهای تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی است که در جهت ارتقا سلامت و زیبایی در سال 1381 فعالیت خود را شروع کرد. این برند با بهره گیری از استانداردهای بین المللی، محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت با برندهای خارجی تولید کرده است. محصولات آرایشی مای به چند دسته محصولات مخصوص آرایش صورت، آرایش چشم، آرایش لب و آرایش ناخن تقسیم بندی می شوند. شما می توانید برای خرید لاک ماندگار با رنگ های متنوع به برند مای رجوع کنید. محصولات مراقبت لاین دیگری از برند مای است که شامل محصولات بهداشتی و شوینده و خوشبوکننده مانند شامپو بدن، شوینده صورت، اسپری و دئودورانت زنانه و مردانه نیز هست.

*محصولات هیدرودرم

برند هیدرودرم یکی از برندهای تولید شده توسط شرکت پارس حیان است. این شرکت با ارائه مخصولات متنوع، با کیفیت بالا در بسته بندی های مناسب، محصولات مراقبتی و بهداشتی قابل رقابت با برندهای خارجی به مصرف کنندگان ارائه کرده است. محصولات هیدرودرم در سه لاین مختلف مخصوص بانوان، آقایان و کودکان تولید می شود. این محصولات شامل انواع ضدآفتاب، محصولات روشن کننده یا ضدچروک، فرآورده های لایه بردار، شامپو و محصولات آبرسان می باشد. این برند با رویکرد سلامت محور بودن، در جهت ارتقا سلامت جامعه قدم های بزرگی برداشته است. شما می توانید با مراجعه به سایت خانومی، محصولات این برند را در تخفیف بلک فرایدی با 40 تا 70 درصد تخفیف خریداری کنید.

اینها گوشه ای از محصولات و برندهایی بود که خانومی برای حراج جمعه سیاه امسال در نظر گرفته بود. آیا شما در بلک فرایدی امسال از خانومی خریدی داشته اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

**دیجی کالا

تخفیف های بلک فرایدی دیجی کالا در تاریخ 5 تا 7 آذر ماه برگزار شد. دیجی کالا در این بازه زمانی قرعه کشی کامپیوتر همه کارهmsiرا در برنامه خود قرار داده بود. این جایزه برای افرادی بود که در روزهای 8 و 9 آذر از دیجی کالا خرید نمایند.

همچنین پیشنهاد ویژه ای برای دیچی پلاس قرار داده بود. به این صورت که با عضویت در دیجی پلاس و خرید اشتراک آن شما می توانستید در طول بلک فرایدی هر روز 50 پیشنهاد شگفت انگیز اختصاصی داشته باشید. 3 ساعت زودتر از دیگران کالاهای تخفیف دار بلک فرایدی را ببینید. نیم ساعت زودتر از دیگران به کالاهای شگفت انگیز دسترسی داشته باشید. هزینه ارسال سفارش را پرداخت نکنید. البته برای تهیه اشتراک یک ماهه دیجی پلاس شما باید مبلغ 25 هزار تومان می پرداختید که دیجی کالا برای کاربران جدید به مناسبت بلک فرایدی، تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته بود.

**تگموند:

 فروشگاه اینترنتی تگموند فروشگاهی است که به طور تخصصی در زمینه پوشاک فعالیت می کند. این فروشگاه در تاریخ 4 و 5 آذر حراج جمعه خود را برگزار نمود. تخفیفات قابل توجهی بر بسیاری از محصولات اعمال شده بود.

تگ موند این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است تا در صورت نارضایتی کالای خود را مرجوع کنند، اما برای خرید های بلک فرایدی، جمع آوری سفارشات مرجوعی مشتریان ساکن شهر تهران، به دلیل حجم بالای سفارشات، از هفته بعد بلک فرایدی یعنی از شنبه 13 آذر آغاز می شود.

 

**دلیچی:

فروشگاه دلیچی حراج جمعه خود را در تاریخ 3 آذر ماه آغاز و در 10 آذر به پایان رساند. دلیچی در این بازه بر روی تمامی محصولات خود تخفیف 50 درصدی اعمال کرده بود.

 

تلاش کردیم تا در این مقاله گوشه ای از تخفیفات ارائه شده در فروشگاه های اینترنتی مختلف به مناسبت بلک فرایدی یا حراج جمعه سیاه را برای شما بیان کنیم.

اگر تجربه ای از خرید بلک فرایدی امسال دارید، خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.

سپاس از همراهی تان.