تجارت الکترونیک از چندین سال پیش در جهان طوفانی به­ پا کرد که به زودی نشانی از کند شدن آن دیده نخواهد شد.باتوجه به مزایای بزرگ خرید آنلاین برای مشتریان، از جمله انعطاف­ پذیری و راحتی، این روش فروش به کارامدترین راه برای اکثر مشتریان تبدیل شده است.

هنگامی که برای شلوغ‌ترین زمان سال آماده می شوید،به یاد داشته باشید که پیدا کردن و حفظ مشتریان ارزشمند، با دست روی دست گذاشتن حاصل نمی­ شود. شما می بایست اعتماد را در طول فرایند خرید توسط خریدار ایجاد کرده و تا مدت ها بعد از خرید آن را حفظ کنید.

خبر خوب!ایجاد و حفظ اعتماد، آسان ­تر از چیزیست که شما فکر می­ کنید، در صورتیکه این نکات ارزشمند را رعایت کنید

یک فرایند مرجوعی عالی داشته باشید.

در حالیکه خرید آنلاین در برخی کشورها به تنها روش خرید در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده، اغلب اوقات هنوز برخی افراد هنگام کلیک روی دکمه پرداخت تامل می­‌کنند. برخلاف خریدهای سنتی، امکان بررسی و چک کردن محصولات در خریدهای آنلاین وجود ندارد، همچنین دیگر نمی توان با دیدن فروشگاه به قابل اطمینان بودن آن پی برد.

با اطلاع رسانی شفاف در خصوص فرایند مرجوعی عالی خود، خصوصا در طول تعطیلات، شک و تردید خریداران را بر طرف کنید.

بیش از نیمی از خریداران قبل از انجام خرید، فرایند مرجوعی شرکت را بررسی و بیش از %۹۲ مشتریان در صورتی که فرایند مرجوعی با سهولت انجام پذیرد، خرید خود را تکرار خواهند کرد. در نتیجه مشتریان شما در صورتی که با فرآیند مرجوعی کالا احساس راحتی کنند ، احتمال خرید دوباره آن ها از شما بیشتر خواهد شد.

یک روش پیشنهادی:یک روش عالی این است که یک صفحه در پشتیبانی یا FAQ برای توضیح فرایند مرجوعی شما اختصاص داده شود.

توصیه می­ کنیم لینک این صفحه را دقیقا روی منو، یا بر اساس طراحی سایت شما، جایی که آسان­تر پیدا شود، قرار دهید. فقط مطمئن شوید که پیام روشن بیان شده است. این موضوع باید واضح و مختصر باشد، تا مشتریان شما احساس اطمینان بسیار بیشتری درباره خریدشان کنند.

قدرت نظرات مشتریان

هیچ تبلیغی بهتر از این نیست که مشتریان قبلی شما از خریدشان راضی باشند. وقتی مشتریان شما در مورد خریدهایشان تبلیغ می­ کنند، نه تنها باعث خوب به نظر رسیدن  کسب و کار شما می شود، بلکه مشتریان جدیدی که برای خرید از برند شما به نظرات اعتماد کرده اند را هم  جذب می‌کنید.

از مشتریان خود بخواهید نظراتشان را به اشتراک بگذارند.آیا به موقع آمد؟ کیفیت عالی بود؟ دقیقا مطابق با تصویر بود؟

امروزه ۸۹% از مشتریان، نظرات آنلاین را به عنوان بخشی از فرآیند خرید بررسی می­ کنند و ۴۹% از مشتریان نظرات مثبت را یکی از سه عامل اصلی خرید خود می­ دانند. بنابراین قبل از اینکه انتشار نظرات را در مجموعه کارهای “داشتنش خوب است” قرار دهید، توجه داشته باشید که قدرت ایجاد حس اطمینان این نظرات برای مشتریان بالقوه شما، به ویژه در فصل اوج خرید چقدر است؟ در صورتی که هر بازدیدکننده از فروشگاه شما بخواهد به نظرات، قبل از خرید نگاهی کند، آیا بهتر نیست که در مجموعه کارهای “باید داشته باشید” قرار گیرد؟

نظراتی که روی سایت شما هستند،روی کانال­ های دیگری مانند رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو نیز نمایش داده می­ شوند. هرچه نظرات بیشتری داشته باشید، کسب و کار شما بیشتر دیده خواهد شد.

اگر شما نظرات ۴ یا ۵ ستاره دارید، از نشان دادن آن­ها نترسید.

چرا آن­ها را روی صفحه اصلی، صفحات محصولات، صفحات شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات خود نمایش نمی‌دهید؟

با استفاده از نظرات به­ عنوان بخشی از محتوای تولید شده توسط کاربر، شما یک تصویر متنوع از کسب وکار خود ایجاد می ­کنید.

اجتماعی شوید

یک روش عالی برای جلب توجه مشتریان و حفظ آنها، حفظ حضور پررنگ در شبکه ­های اجتماعی است. یکی از بهترین مزایای شبکه ­های اجتماعی ایجاد یک راه آسان برای تقویت روابط با مشتری‌ها از طریق ارتباط مداوم و محتوای گسترده است. ۷۱% از مشتریانی که تجربه مثبتی با یک برند در شبکه­ های اجتماعی داشته ­اند،  این برند را به دوستان و خانواده خود معرفی می­ کنند.

خریداران ممکن است میزان علاقه به یک محصول یا وجود موضوعی راجب به آن را با سایر کانال‌های ارتباطی خود به اشتراک بگذارند.

با نظرات منفی چه کنیم؟درصورت وجود نظرات منفی غیر ممکن است مشتری محصولی را دوست داشته باشد، اما این پاسخ شماست که منجر به اعتماد مشتریان یا دلسردی آن نسبت به کسب و کار شما می شود.

تعامل با مخاطبان می ­تواند وقت­گیر باشد اما ارزشمند است. ما در عصر ارتباطات سریع زندگی می­ کنیم و مشتریان به طور زیاد از شبکه ­های اجتماعی به عنوان راه ارتباطی با مشاغل استفاده می کنند. پاسخ­‌های به­ موقع و حقیقی، شکاف بین مشتری­ ها و مشاغل را از بین می برد و عنصر انسانی از شرکت شما را به نمایش می ­گذارد که مردم می­ توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

 یک هشتگ منحصر بفرد برای مشتریان خود ایجاد کنید تا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و محتوا را از طریق آن مشاهده کنند. برجسته نشان دادن مشتری­‌ها روی فیدهای شما نه تنها این امکان را به آن­ها می­دهد که به برند شما متعهد شوند، بلکه به اعتمادسازی مشتریان بالقوه نیز کمک می­ کند. به علاوه به پر شدن فیدهای شما با محتوایی که شما ایجاد نکرده­‌اید کمک خواهد کرد.

نکته­ ای در مورد دیدن افراد واقعی (نه مدل­ های استخدام شده توسط شرکت) با محصولات وجود دارد، که سطح اعتماد را بالا می­ برد. اگر شرکتی حضور اجتماعی فعالی داشته و مملو از مشتریانی که محصولات را به نمایش می­ گذارند باشد، احتمال اینکه مشتریانش وفادار شوند و سریعتر بازگردند بیشتر است.

خریداران را به خرید خود متعهد کنید

مطمئنا این را قبلا شنیده ­اید که هزینه پیدا کردن یک مشتری جدید پنج تا بیست و پنج برابر بیشتر از نگه داشتن مشتری­ های موجود است. بهترین روش برای حفظ مشتری­ های متعهد، حفظ ارتباط دائمیست. اگر مشتری‌‌ها در حال تحقیق و خرید محصولات شما هستند آن­ها می­خواهند که این اطلاعات را از شما بشنوند! با ارسال ایمیل به مشتری­ان در لحظات کلیدی در جستجوهایشان به آن­ها کمک کنید تا ارتباطشان را با برند شما را حفظ کنند.

از تحریک مشتری­ ها برای چیزی که طی هفته­ های آتی عرضه می­ کنید، نترسید. این باعث ایجاد شور و شوق برای محصولاتی که در آینده خواهد آمد می­‌شود و در فصل تعطیلات برای شما مفید خواهد بود. هرگز از تعهد دوباره نترسید، اگر مشتری­‌ها سبد خریدشان را رها کرده ­اند، چرا یک کدتخفیف برای آن­ها ارسال نمی­کنید تا به آن­ها برای تصمیم خرید نهایی کمک کنید ؟

ایمیل یک راه عالی برای ارتباط و جذب کلیه ­ی مشتری­‌هایی که در جستجوی خرید هستند است، آن­ را دست کم نگیرید.

کیفیت را ثابت نگه دارید

اگر شما به طور مداوم محصولات و تجربیات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهید، آن­ها همچنان مشتریان وفاداری خواهند بود و بارها و بارها از شما خرید خواهند کرد. اگر شما هنگام شروع کار یادداشت های دست نویس را در جعبه های خود قرار دادید، این کار را حتی زمانی که یک شرکت چند میلیون دلاری هستید هم ادامه بدهید.
این موضوع خصوصا برای محصولات شما بیشتر صدق می­کند، اگر محصولات را با کیفیت تحویل می دهید، مشتریان متوجه تغییرات ناشی از سعی در ارزان تر شدن فرایند تحویل دهی می شوند. صرفه­ جویی کردن  می­ تواند وسوسه ­انگیز باشد، اما غالبا کمی با چیزهایی که مشتریان را به وجد می آورد در مغایرت است.
این موضوع در مورد پیام، مطالب بازاریابی و راهبرد برند شما نیز صدق می کند. بله، این چیزیست که با گذشت زمان می  تواند تغییر کند اگر یک شرکت خاص با زبان و سبک خاص هستید، آن را در تمام جنبه ­های کسب و کار خود حفظ کنید. مشتریان شما نیروی محرک اصلی کسب و کار شما هستند و آن­ها می توانند تصمیمات خرید دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. کلید جلب اعتماد و نگه داشتن مشتریان با یک کار منحصر به فرد حاصل نمی شود بلکه تمامی مراحل ذکر شده در بالا نشان می دهند شما چطور کسب و کاری هستید و در آینده چگونه خواهید بود